Varför meditera?

Ge sinnet en välbehövlig vila som på sikt gör dig mer stresstålig. Genom att meditera förbättrar du prestationsförmågan och fokus.

Redaktionen, Skribent
Senast uppdaterad 25 november 2020

Artikeln är framtagen i samarbete med Mindfully

Sen tidig ålder har vi fått lära oss att vi kan och bör träna oss fysiskt. Men många av oss har inte fått lära sig att det även går att träna sig mentalt, genom meditation. En studie från Harvard University har visat att vi är frånvarande 47 % av vår vakna tid. Samma studie visade också att när vi är distraherade i tankar – alltså när vi tänker på något annat än det vi gör är vi också mindre lyckliga. Det här gällde alla aktiviteter, även de vi tycker är lite tråkiga. När vi tänker tillbaka på vårt livs bästa stunder kan vi se att de har en sak gemensamt, vi var närvarande. När vi tänker tillbaka på när vi var stressade kan vi se för att det nästan alltid är för att vi fastnar med vår uppmärksamhet i tankar. Meditation är mental träning som hjälper dig att vända uppmärksamheten från stressiga och oroliga tankar till det som betyder mest i nuet. Förmågan att kunna skilja på vad som faktiskt händer och vad vi adderar till upplevelsen är det som kallas mindfulness. Det är ett sinnestillstånd som vi kan öva upp med hjälp av meditation. För att göra en liknelse till fysisk träning så är meditation som löpning och mindfulness är som vår mentala kondition.

Därför ska du meditera

Vetenskapen om meditation

Hjärnan ändras hela tiden i förhållande till vad vi upplever. Neuroplasticiteten – att hjärnan formas av upprepade erfarenheter – fortgår från morgon till kväll. Hjärnan är alltså en muskel som stärks av träning. Idag har det gjorts över 6 800 internationella studier om meditation. Forskning har visat att vi kan minska stress, öka förmågan att hantera känslor, öka fokus, medkänsla och empati och till och med stärka hjärnans kretsar för lycka med hjälp av meditation. Meditation har också flera positiva effekter för nybörjare inom meditation. Studier har visat att bara efter två veckors övning förbättras uppmärksamheten, bland annat i form av stärkt fokus, att tankarna vandrar mindre och arbetsminnet stärks. När det kommer till stress har forskning visat att de som mediterar regelbundet upplever mindre stress, att stressnivåerna i kroppen sänks samt att hjärnan visar på minskad stressreaktivitet i amygdalan ett område i hjärnan som är tydligt kopplat till stress.