Så hanterar du corona-stressen på jobbet

Just nu känner många oro och stress för sin egen hälsa och livssituation. Coronapandemin har satt – och fortsätter sätta – sina spår på många arbetsplatser. Både arbetsgivare och anställda efterfrågar råd om hur man kan dämpa stressen på arbetsplatsen under coronapandemin. Nedan följer några tips och råd om hur du kan dämpa stresskänslorna i ditt arbete.

Redaktionen
Senast uppdaterad 13 augusti 2020

1. Ta pauser

Korta pauser i några minuter kan bidra till att du känner ett lugn. Hjärnan får tid att varva ner och sortera tankarna. Det kan vara en bra idé att lägga in pauserna i kalendern eller schemalägg dem för att du inte ska glömma bort dem, och på så sätt blir de en naturlig del i ditt arbete.

2. Skriv ner dina arbetsuppgifter

Börja din arbetsdag med att göra en lista över alla saker du ska göra under dagen, antigen på papper eller i ett dokument på datorn. Stryk över varje uppgift på listan när du blivit klar med den. Att se mängden arbetsuppgifter minska under dagen kan få dig att känna mindre stress.

Att ha alla dina arbetsuppgifter nedskrivet hjälper dig att behålla fokus och du slipper att ha allting i huvudet, vilket kan orsaka stress.

3. Använd friskvårdstimmen

Om du har friskvårdstimme eller en variant av den bör du använda den. Gå ut och rör på dig och samtidigt få lite frisk luft. En promenad ute i solen hjälper dig att varva ner och stressa mindre. Föredrar du att gå till gymmet eller gå på ett träningspass så är det också bra. Så länge du rör på dig. Forskning har visat att fysisk aktivitet hjälper mot stress och psykisk ohälsa.

4. Stäng av dator och arbetstelefon efter jobbet

När du går på semester stänger du av datorn och arbetstelefonen. Gör samma sak vid arbetsdagens slut; ta inte med arbetet hem. Att få återhämta sig är ytterst viktigt för att undvika långvarigt stresspåslag.

Arbetar du hemifrån bör du placera datorn där du inte ser den.

Råd till arbetsgivare

Som arbetsgivare är du skyldig att se till att arbetsmiljön är god så att de anställda inte drabbas av ohälsosam arbetsbelastning. Här följer några råd.

  • Minska arbetsmängden
  • Öka bemanningen – om möjligt
  • Variera arbetsuppgifterna
  • Ändra prioriteringsordning
  • Ge de anställda möjlighet till återhämtning
  • Erbjud friskvårdstimme om ni inte har det