Tips på hur du kan hantera din jobbångest efter semestern

Det är slut på semestern och dags att börja jobba igen. Att komma tillbaka till jobbet efter en lång och skön semester kan vara jobbigt. Istället för att känna dig pigg och utvilad känner du dig mest trött och omotiverad – du orkar inte jobba. Nedan följer några tips som gör det lättare att hantera din jobbångest efter semestern.

Dudi Warsito, PhD i medicinsk vetenskap
Senast uppdaterad 14 augusti 2020
Jobbångest efter semestern

Förbered din återgång i förväg

De flesta brukar planera och förbereda sig inför sin semestern. Biljetter bokas, platser som ska besökas kollas upp, personer man ska träffa kontaktas i förväg och så vidare. Allt detta för att du ska slippa lägga onödig tid på planering under själva semestern, och istället utnyttja dina semesterdagar på bästa sätt. Men när semestern börjar lida mot sitt slut och det är dags att gå tillbaka till jobbet är det få som gör samma förberedelse som inför semestern. Istället för att få ångest för att det snart är slut på semestern, kan det vara en bra idé att börja förbereda sig att återgå till jobbet.

Om du har rest bort bör du komma hem några dagar innan du börjar jobba igen – inte dagen innan. Återgå till dina rutiner hemma och ställ tillbaka dygnsrytmen. Lägg dig och vakna vid samma tidpunkter som du brukar under en vanligt jobbvecka. Städa, handla och laga mat som vanligt.

Planera dina första jobbdagar

Det är en omställning att börja jobba igen efter en tids ledighet. Kasta dig inte in i möten och projekt de första dagarna. Mjukstarta genom att göra en punktlista över saker du ska göra under de första dagarna du är tillbaka på jobbet. En lista hjälper dig att fokusera. Börja med enkla saker och öka successivt arbetsbelastningen. Ge dig en klapp på axeln för varje avbockad punkt.

Boka inte in möten

Boka inte in massa möten de första dagarna. Använd den tiden för att svara på mejl och komma ikapp, plocka upp lösa trådar som du inte hann med innan semestern och planera höstens arbete.

Lyssna på musik

Det är slut på semestern och du har börjat arbeta igen. Du känner dig trött och seg, och orkar inte jobba på samma sätt som innan semestern. Ett botemedel mot tröttheten kan vara musik. Att lyssna på musik gör dig piggare, men kan även hjälpa dig att fokusera bättre.

Behåll semesterkänslan

Bara för att semestern är slut så betyder inte det att du inte har någon ledig tid. Du har fortfarande ledig tid efter jobbet och de dagar du inte jobbar såsom helger. Planera in något som du kan se fram emot redan första kvällen eller helgen. Det kan vara en middag på din favoritrestaurang, picknick ute i parken, ett träningspass eller bio.

Ta korta pauser

Se till att regelbundet ta korta pauser. Det kan göra under. Bara för att du har varit ledig i några veckor innebär det inte att du känner dig utvilad. De korta pauserna är guld värda och gör att du orkar mer.

Ha en positiv attityd

Fokusera på de positiva saker istället för de negativa.

Gör det tillsammans

Du är inte den enda som har jobbångest efter semestern. Prata med dina kollegor. De känner säkert samma sak. Ni kan peppa varandra.