✕ Stäng

Hantera stress

Hur stress bäst hanteras är många gånger beroende av varför stressen uppstår och hur individen som drabbats är i sin personlighet. Livssituationen påverkar också de möjligheter att hantera stress som finns.


Hantera stress – så gör du

Det första steget i att kunna hantera stress är att känna igen de symtom som är förknippade med stressen. Genom att känna igen situationerna som utlöser stressen kan du snabbt hitta orsaken och undvika de situationerna. Vet du med dig att det är något speciellt i din vardag som gör dig stressad – sluta med det!

Minimera stressfaktorerna

När orsakerna till stressen har fastställt kan det i vissa fall vara möjligt att lägga om sitt liv och den planering som är för att råda bot på problemet i sig: Det kan gå att säga nej till vissa saker, till exempel, och att lära sig planera lite bättre. I vissa fall kan det också vara läge att fundera över de livsval som gjorts och se om det går att förändra något mer i livet. Det kan handla om att kanske välja en enklare boendeform, att ta hjälp med vardagsbestyr eller att ändra karriärsinriktning alternativt jobb.

Tänk positivt

Vår egen attityd till tillvaron påverkar i allra högsta grad upplevelsen av en stressig tillvaro. Den som kan förmå sig till att se livet från den ljusa sidan och tänka positivt på de utmaningar som är eller väntar kan också klara av mer än den som tyngs ned av de måsten och krav som finns. Det går att lära sig att ”tänka rätt”, och konstruktivt. Den som letar efter lösningar hittar dem ofta, och då blir vardagen lättare att hantera.

Bemöta sina känslor

Det viktigt att bemöta de känslor av oro, ångest och rädsla som uppstår i en stressad tillvaro. Genom att ta känslorna på allvar, kan de också hanteras och relateras till. Det i sig är en viktig del i hanterandet av stressymtom. Det är inte samma sak som att låta sig själv stanna i en självdestruktiv tillvaro. Tvärtom, kan ett bejakande av känslor, leda till att vi börjar lyssna på oss själva. Först när vi är medvetana om dessa känslor kan vi börja förändra dem.

Lära sig koppla av

En viktig del i hanteringen av stress är också att lära sig koppla av. Att hitta en oas i livet där här och nu får ta över kan göra mycket för att kunna hantera en stressig vardag. För vissa är det en timme eller två på gymmet, för andra är det en annan hobby eller ett varmt bad på kvällen. Att skapa paus-zoner där inga yttre omständigheter får påverka tillvaron gör att vi på ett bättre sätt står rustade inför vardagens.

Ta hjälp

Ibland är det svårt att bryta mönster på egen hand. Då kan en professionell rådgivare hjälpa till att lösa knutar, att se problematiken på ett mer objektivt sätt och hjälpa dig att orka finna de lösningar som krävs för att stressen inte ska ta överhand i vardagen. Var inte rädd för att be om hjälp om det behövs.

Det går att kontakta företagshälsovården eller vårdcentralen för detta. Att tala med familj, vänner och arbetskamrater kan också hjälpa till. Att få förståelse och empati, samt att även få avlastning på ett eller annat sätt kan göra mycket för att sänka stressnivåerna i kroppen.

Vad tycker du? Kommentera eller starta en diskussion

Dela med dig av dina tankar på vårt stora hälsoforum, Healthcare Forum.

×
Healthcare Media inte har inte möjlighet att ge medicinska råd.
+ 3 = 5

Dagens Hälsa

Senast från Healthcare Media